Inspiraci vidím všude kolem sebe. Social media specialistka Verča o své cestě do agentury, zvědavosti a zdravém selském rozumu
Její trendy reels plná dynamických střihů kralují Instagramu a vypadají, jako kdyby se s mobilem v ruce narodila. Veronika Zemánková přitom do agentury přišla původně jen na tříměsíční stáž v rámci vysokoškolských studií, ze které se vypracovala na social media specialistku. Verču můžete potkat na eventech a stará se také o sociální sítě agentury. Ke každému úkolu přistupuje s úsměvem a nápady rozdává na potkání. Kreativita ji neopouští ani ve volném čase, kdy se věnuje správě instagramového profilu nově vznikající olomoucké kavárny a pekárny Průchod.
Jaká byla tvoje cesta do agentury?
Studovala jsem Ekonomicko-manažerská studia na Univerzitě Palackého v Olomouci a potřebovala jsem splnit kredity za dlouhodobou praxi. Z možností, které k absolvování praxe nabízela škola, jsem si nevybrala, nechtěla jsem sedět na finančním oddělení nějaké instituce a přebírat faktury. Odjakživa mě to táhlo do marketingu, a tak jsem se rozhlížela po marketingových agenturách v Olomouci, do kterých by se dalo na praxi jít. V Evenpro jsem tedy začala jako stážistka a pak už jsem tu zůstala.
V Evenpro působíš jako social media specialistka se zaměřením na Instagram. Věnovala jsi se sociálním sítím v agentuře od začátku?
Nastoupila jsem v podstatě jako takový univerzál. Myslím, že vedení tehdy ocenilo, že jsem na žádnou práci neřekla „ne“ a podílela se na všem, co bylo potřeba. Zkusila jsem si back office, spolupráci na eventech, navrhovala jsem příspěvky a strategii na sociální sítě pro klienty, natáčela první videa. Vždycky mě ale bavil Instagram a focení. Neprofiluji se jen jako čistý kreativec, baví mě tvořit reels a kreativní obsah na sítě, ale mám přesah i do offlinu, vyhovuje mi obě polohy střídat.
Co je potřeba pro to, aby člověk ovládl Instagram? To tě asi na škole nenaučí?
Na škole nás toho bohužel o současném marketingu moc nenaučili, takže jsem absolvovala odborné školení a zbytek jsem se naučila praxí. Určitě je dobré projít takovou obecnou nalévárnou, kde se člověk dozví třeba o algoritmech a obecných principech, jak sítě fungují. Zbytek je o praxi a zkoušení. Myslím, že důležitá je zvědavost, zájem přijít na kloub tomu, jak se které video točí a jak se stříhá. Sama Instagram aktivně používám, takže sleduji nejrůznější profily a to, co mě zaujme, si ukládám. Takže být zvědavý a ve všem vidět inspiraci, to je moje doporučení, jak se posouvat.
Tvoje královská disciplína jsou perfektně sestřihané trendy reels..za tím je asi taky hodně práce, ne?
Videa jsem se učila stříhat na dovolené, protože jsem chtěla dělat hezká travel videa jako ostatní (smích). Pak mě vždycky bavily takové ty rychlé převlíkačky. Prostě to, co mě zaujalo, jsem sama zkusila. Naštěstí je v dnešní době YouTube i samotný Instagram plný tutoriálů a návodných videí ke každému triku, který na sítích trenduje. Myslím, že stříhat reels na sítě nemá moc společného s nějakou klasickou videotvorbou. To je úplně jiná disciplína, takže se do toho určitě může pustit i ten, kdo nemá profi kameru nebo nějaké filmařské základy. Točí se na výšku na mobil a stříhá se v online aplikacích, doporučila bych třeba můj oblíbený CapCut. Zbytek je jen o tréninku a opakování. Není potřeba vkládat nějaké složité wow efekty, není o to dlouhých promakaných záběrech, ale o střihu, který musí být rychlý a svižný.
Máš nějaká svoje oblíbená témata, oblíbené klienty?
Obecně mám ráda fashion, protože se tam dá nejvíc kreativně vyřádit. Na začátku jsem pomáhala tvořit obsah pro HezkýZadek.cz, značku, která prodává anticelulitidní legíny. Dva roky jsem spravovala instagram přerovskému výrobci outdoor a pracovního oblečení Ardon. Mám radost, že i tam byl prostor zapojit do obsahu svižná reels. Loňskou vánoční kampaň pro tohoto klienta jsme pojali jako sérii vtipných převlékacích videí a výsledky nás mile překvapily. Kampaň byla nejen vizuálně povedená, ale i funkční.
Klientům spravuješ primárně instagramové účty. Co bys doporučila lidem, kteří chtějí víc rozjet svůj Instagram, na co by se měli zaměřit?
Hlavní jsou hezké a kvalitní fotky, obsah musí být koukatelný. Cokoliv se dá vyfotit škaredě nebo hezky, i montérky. Doporučila bych obsah doplnit vzděláváním, něčím, co si člověk uloží a k čemu se bude chtít vrátit, jako jsou různé recepty nebo tipy. I u pracovního oblečení se dá udělat fashion video tip, třeba s jakým tričkem nebo mikinou sladit ty které montérky. Prostě lidi nejen bavit, ale i vzdělávat.
Jak vnímáš influencer marketing, není přeceňovaný?
Spíš naopak, podle mě pořád spoustu klientů influencer marketing podceňuje. Převládá u nich dojem, že se nevyplatí dát jednotlivci 20 tisíc korun za to, že vytvoří jeden příspěvek na sítě, když si za stejnou částku mohou zaplatit PR článek do celostátního média. Ale už jim nedojde, že za těch 20 tisíc se obsah sdílený influencerem může dostat ke stonásobně více lidem z relevantní cílové skupiny než z těch novin. Samozřejmě je důležité zvážit, pro jaký produkt se taková spolupráce hodí a vybrat relevantního influencera. Ale dosah může být srovnatelný.
A co Tiktok? Musím na něm být?
Pokud tvoříte obsah na Instagram, nebála bych se ho sdílet také na TikToku. Tato platforma se taky postupně mění a stává se sofistikovanější. Na Instagramu můžete mít pár tisíc sledujících a pak ten samý obsah přesdílet na Tik Tok, trefit nějaký algoritmus, chytnout vlnu trendu a dosah vám vyjede na miliony. Důležité je položit si na začátku otázku, kde budou potenciální zákazníci hledat produkt, který nabízím? Muži, kteří si chtějí koupit montérky, je asi nebudou hledat na TikToku, naopak tam bude spoustu žen, co si chtějí koupit kabelku nebo kosmetiku.
Jsi někdy taky offline? Jak se vůbec odreagovává social media specialistka?
Sockama! (smích) Já ty světy asi úplně neodděluji, na sítích jsem i ve svém volném čase a problém mi to nedělá. Instagram vnímám jako neustálý zdroj inspirace, která se mi kdykoliv později může hodit.