Tvořit slogany, které zlidoví. Kreativní manažerka Marie zkoumá hranice textu, grafického vyjádření i zapojení umělé inteligence.
Potřeba tvořit provází Marii Kúdelovou od dětství. První vizuální identitu navrhla pro studentský klub, který se spolužáky založili v suterénu osmiletého gymnázia ve Šternberku, odkud pochází. Touha zůstat v kontaktu s uměním ji přivedla ke studiím estetiky a kulturního managementu v Brně. Po absolvování vysoké školy si přičichla k marketingu, kde už zůstala. Nutkání tvořit jí neopouštělo ani během mateřské dovolené, kdy pod hlavičkou značky Makumaká šila originální hračky pro děti. V Evenpro působí jako všestranná manažerka, grafička, copywriterka a social media manažerka. Rukama jí prošly desítky klientů z nejrůznějších oborů, pro které navrhovala loga, spravovala sítě a tvořila kompletní kreativní obsah. Marie je prostě univerzální a její přesah do nejrůznějších oblastí jí umožňuje vytvářet pro klienty komplexní řešení. Přitom všem stále dychtí po nových poznatcích, aktuálně ji nejvíc fascinuje možnost využití umělé inteligence v kreativě.
Jak se studentka estetiky dostane k práci grafičky a markeťačky? Předpokládám, že pracovat v grafických programech nebo spravovat reklamy na sociálních sítích vás na výšce neučili?
Předpokládáš správně, estetika byla dost teoretický obor. Já jsem ale vždycky nějaké plakátky nebo letáčky vyráběla, vlastně už během studií na vysoké, v rámci nějakých mimoškolních projektů. Akorát jsem to dělala všechno ručně. Už na gymplu jsem se seznámila se svým budoucím manželem Pavlem, který tehdy dostal pracovní nabídku v Ostravě. Přijal ji, přestěhovali jsme se a já si našla první fulltime job v marketingovém oddělení jednoho velkého ostravském hotelu. Když mě tehdejší šéfová viděla, jak patlám návrhy v malování nebo wordu, koupila mi Corel, první profesionální grafický program, ve kterém jsem se naučila pracovat. No a tak to celé začalo.
Z Ostravy jste se vrátili do rodného Šternberka, kde jste s manželem postavili dům a založili rodinu. Jaké to bylo, hledat si práci v oboru na menším městě?
Váhala jsem, zda zůstat ve světě hotelového marketingu nebo se kariérně posunout jinam. Plány mi nakonec změnilo těhotenství. S díky jsem přijala alespoň brigádu, kde jsem měla na starost vyřezávání obrázků na dresy z nažehlovacích fólií. Z toho vyřezávání zbývalo spoustu odřezků, kterých mi bylo líto a tak jsem si je nosila domů a přemýšlela, jak je využít. Viděla jsem v nich kreativní potenciál, prostě jako skoro ve všem, co mám kolem sebe (smích). Abych se nenudila na mateřské, začala jsem šít hračky a doplňky do dětských pokojíčků. O věci byl zájem, takže jsem je brzy začala prodávat na zakázku. Po nějaké době jsem ovšem narazila na limity svého podnikání a stála před rozhodnutím výrobu rozšířit, najmout si švadleny a sklady, nebo s tím seknout a dělat něco, co mě lépe uživí. Navíc jsem si uvědomila, že mě víc než samotné šití baví hračky vymýšlet, psát texty nebo malovat loga. Tím jsem si opět ověřila, že potřebuji práci, kde budu používat nejen ruce, ale i hlavu, a začala jsem odpovídat na inzeráty v oblasti marketingu. Setkání s holkami z Evenpro byla láska na první pohled, holky měly pochopení i pro moji potřebu zkráceného úvazku a tak začala spolupráce, která trvá už čtvrtým rokem.
V agentuře se profiluješ jako kreativec, schopný vytvořit prezentaci, natextovat příspěvky na sociální sítě nebo připravit poutavý letáček. Prošla tvoje pozice od začátků v agentuře nějakým vývojem?
Jana s Alicí mě přijaly na pozici grafika. Pak jsem začala dělat Facebook, měla jsem svoje klienty, pro které jsem dělala veškerý obsah. Myslím, že nejlépe mě charakterizuje label „kreativní manažer“. Celý život jsem zvyklá pracovat na více projektech – i během práce v agentuře jsem si nechávala svoje další klienty, ve Šternberku jsem například pomáhala rozjíždět dětský klub, kterému jsem navrhla logo, vizuál i interiér. Jelikož jsme si s manželem sami navrhli a podle tohoto návrhu doopravdy postavili dům, začali u mě známí dokonce poptávat návrhy interiérů. Takže pro mě bylo přirozené přebíhat z jedné agendy do druhé, nezavírala jsem se nikdy do jedné škatulky. Baví mě mít hlavu otevřenou a měnit obsah práce podle toho, co zrovna klient potřebuje.
Máš za sebou práci pro desítky klientů, několik let například tvými ústy promlouval k zákazníkům Facebook významného hráče na poli outdoorového a pracovního oblečení, firmy Ardon Safety z Přerova. Jakého profesního snu bys ještě chtěla dosáhnout?
Můj spolužák z Estetiky je autorem sloganu „Život je hořký, bohudík“, který vlastně úplně zlidověl. Nějaký takový claim bych si taky přála vymyslet (smích). Ale k tomu je potřeba mít klienta, který má opravdu velký zásah a který je natolik otevřený, aby nechal kreativci volnou ruku přijít se sebevětší blbostí, kterou potom zrealizuje. Vidím, jak jako agentura rosteme, postupně dokončujeme i vlastní rebranding. Už teď pracujeme pro velké značky a máme klienty nejen na Moravě, ale také v Praze nebo zahraničí. Takže věřím, že díky těmto a novým spolupracím můj čas jednou přijde (smích).
Vím o tobě, že tě fascinuje téma umělé inteligence a jejího využití v marketingu. Jaké jsou tvoje předpovědi, co se týče využití AI pro tvoji práci, v čem bude pro kreativce přínosem a v čem vidíš potenciální hrozbu?
AI je s námi teprve rok, což není dlouhá doba. Nejlépe podle mě funguje na syndrom prázdného papíru. Když mám před sebou bílou A4 a nevím, jak začít, hodím téma do ChatGPT4. Ten mi vygeneruje návrhy témat, která poté rozpracuji. Skvěle se taky tvoří scénáře pro videa a reels. Je samozřejmě potřeba zadat správný prompt, ale začátek to hodně usnadní. Aktuálně spíš zkouším, co všechno AI dovede. Co se týče generování log, tam to ještě není stoprocentně použitelné. V čem vidím velkou budoucnost a co již teď funguje, jsou virtuální modelky. Do prostředí AI nahraješ produktovou fotku klienta a umělá inteligence ti vygeneruje fotky modelek s produkty, v nejrůznějších pózách a prostředích. Ještě to není dokonalé, ale až bude, ušetří to spoustu peněz za profesionální produkci. Mám pocit, že je na fotkách generovaných AI pořád vidět určitá přeretušovanost, není to úplně reálné, ještě je rozpoznatelné, co vzniklo přirozeně a co díky AI. Ale v budoucnu půjde integrovat do AI tonalitu, vizuál a produkty klienta. AI nám potom výrazně ušetří čas a peníze na produkci. Na to se těším, to bude fakt pecka.